Att arrangera en friskvårdsdag för hela personalen kan vara en bra start. Personalen får möjlighet att prova på aktiviteter de inte kommit i kontakt med tidigare. Att träna tillsammans stärker team-känslan. Ökad kunskap motiverar och ju fler på företaget som har kunskap desto lättare är det att få med alla.

Kontakta styrelsen för mer information:  

 


Tai Chi Chuan/ Qi Gong – prova på

Tai Chi Chuan, även kallad rörelsemeditation, är en form av kinesisk gymnastik (Qi Gong) som stärker livskraften. Regelbunden träning ger kroppskännedom, fysisk styrka och balans. På det mentala planet motverkas spänningar och stress som ersätts av ökad energi och bättre koncentration.

Under detta Prova På pass får du lära dig några enkla Qi Gong övningar som du kan fortsätta använda på egen hand, t.ex. på arbetsplatsen när du behöver en paus.

Du får även prova några Tai Chi Chuan tekniker och hur de är kopplade till kampsport.

För detta pass behövs en ljus, trivsam lokal, men om vädret tillåter utförs passet allra helst utomhus. Träningen utövas stående, och lediga kläder och sköna skor är allt som behövs.

Passet leds av Kristin Lindahl, tai chi chuan instruktör, Tai Chi Chuan & EFT


Vårda våra relationer - föreläsning 

Relationer betyder mycket för vårt välbefinnande. Bra relationerna privat är viktiga för att prestera bra på arbetsplatsen.

Under detta pass konstaterar vi följande; att leva i relationer kan vara både härligt och svårt samt att kommunikation är en nödvändighet. Förhoppning finns om lite igenkänning och kanske vi hittar en del verktyg att jobba med i våra nära relationer! Ofta finns den stora förvandlingen i den lilla förändringen!  Våga prova! 

För detta pass behövs lämplig föreläsningslokal med tillgång till dator och pc-kanon el liknande för att via USB-port köra PowerPoint. Vid behov även mikrofon etc samt CD-spelare. 

Föreläsningen hålls av Annelie Öberg, familjerådgivare och barnmorska Barnmorskemottagningen Lilla Hjärtat


Livsstilskompetens – bygg din egna hälsobuffert - föreläsning

Denna föreläsning handlar om att med kunskap och förmåga ta hand om sin hälsa både fysiskt och psykiskt. Det innebär att finna en balans för kropp och knopp med bra mat, sömn och rörelse. Men vad är bra mat? Måste jag springa eller träna på gym för att det skall räknas som träning? Vilken betydelse har sömnen för välmående? Vad är bra livsbalans för mig?

Deltagarna kommer att få verktyg med sig för att öka sin förmåga att planera, prioritera, sätta gränser så att hela deras respektive liv går ihop.  

För detta pass behövs: Föreläsningssal/konferensrum med projektor/duk anpassat till antalet deltagare

Passet leds av: Louise Bergenrup, Kostrådgivare & Livsstilsinspiratör


Lev livet levande – föreläsning

Jag delar öppenhjärtligt med mig av mina tankar och upplevelser om livet. Hur vi ser och förhåller oss till världen runtomkring och inom oss. Om att vara vaken och nyfiken på livet, att våga känna och vara människa. Jag vill beröra och väcka en tanke som sår ett frö inom varje individ om att jag kanske kan, vill och vågar vara och visa hela mitt JAG. Att vara sann emot mig själv, tror jag är en väg att uppnå hälsa och inre frid.

Under denna föreläsning kan du förvänta dig att få en del aha-känslor och bli påmind om vad som är viktigt i ditt liv. Du kommer under passet även erbjudas att vara delaktig i en vägledd glädjemeditation som ett verktyg att ta med hem och använda under stressiga och pressande stunder när livet rusar på lite snabbt.

För detta pass behövs antingen stolar eller sittkuddar och gärna en lugn och trivsam lokal. Finns det en bandspelare är det bra eller möjlighet att koppla in en mobil till högtalare.

Passet hålls av Susanne Karlsson, Megineterapeut på Livshjulet Naturlig Hälsa.


Indoor/outdoor fitness  - prova på

Som namnet antyder funkar passen både inne och ute. Det är en form av cirkelträning eller stationsträning. Man tränar igenom hela sin kropp med funktionella övningar. Du får ökad förbränning, bättre kroppskännedom och du blir starkare och får en bättre hållning.

Under detta Prova På pass får du hela kroppen genomtränad, ofta med enkla övningar som du kan göra själv eller med vänner. Några övningar är helt utan redskap. Man jobbar 2&2 eller 3&3 och övningarna  anpassas så att ALLA kan vara med.

För detta pass behövs ett gäng som vill må bättre och en yta på minst 90kvm (beräknat på 15 personer)

Passet leds av Någon av coacherna på O.N. training AB


Djupavslappning – prova på

Livet stressar oss allt mer…

Under detta pass får du kunskap om hur du själv kan påverka din hälsa och få uppleva en djup avslappning och skön känsla i kropp och själ. Passet startar med en kort föreläsning om stresshantering, tankar och förändringsprocesser. Detta följs av övningar som man gör tillsammans med en kollega. Övningarna kan utföras sittandes på en stol, men med fördel liggandes.

För detta pass behövs  en lugn lokal utan för mycket ljud utifrån, dämpad belysning och relativt sköna stolar.

Filt eller matta att ligga på, ev liten kudde att lägga under huvudet. Ev stolar.

Passet leds av Jill Lagerqvist, hälsoterapeut, JILA 4 goodlife.


Första hjälpen, Hjärt- och lungräddning med hjärtstartare samt luftvägsstopp

Att som medmänniska kunna hjärt- och lungräddning räddar liv. Mer än dubbelt så många räddas av dig och mig än av ambulans. Hur kan detta förklaras? Jo – tiden är viktig. Ju snabbare man startar hjärt- och lungräddning, ju större chans har man att överleva!

Man kan aldrig träna för mycket på detta – så utbildning varje år är vad HLR-rådet rekommenderar.

Under detta Prova På pass får du lära dig hur man undersöker för att konstatera att här behövs hjärt- och lungräddning, att ge fria luftvägar vid luftvägsstopp eller då någon skadat sig. Kort sagt – du får kunskap som gör att du kan rädda liv! Du får öva på dockor och du får se hur en hjärtstartare fungerar. Sedan lär du också hur man gör när någon satt i halsen. 

För detta pass behövs en lokal där vi kan öva på dockor som ligger på golvet.

Passet leds av Eivor Hermansson, godkänd instruktör av HLR-rådet i Hjärt- och lungräddning för vuxna samt huvudinstruktör för Hjärt- och lungräddning för barn.


Medi-yoga – prova på

De flesta är idag utsatta för mycket stress och ett högt tempo. Sjukskrivningar ökar och vi behöver hitta vägar för att förbättra vår hälsa. Att gå ifrån en stund och få lite tid att bara andas, känna in kroppen med lugna rörelser. Medi-yoga används som förebyggande, rehabiliterande eller som friskvård. Yogan med fokus på andning och vad den faktiskt gör med oss, var och en. När vi förenas med allt i oss, fysiskt, mentalt och emotionellt.

Under detta pass får ni ta emot en presentation vad yoga kan göra för er. Jag delar med mig av enkla men effektiva verktyg. Ni får prova ett enklare yogapass för att minska stress, smärta och stelhet.

För detta pass behövs ett rofyllt och trivsamt rum. Övningar utförs stående eller sittande på stol. Man behöver inte byta om. 

Passet leds av Ingrid Stigsdotter, Medi-yoga terapeut, Drömläge


Meginevandring

En meditativ vandring då vi tar oss ut i naturen och vandrar i tystnad i grupp men med oss själva. Under vägledning kommer vi i kontakt med vår andning och känner hur vår kropp mår just nu. Vi stannar till på olika platser där vi laddar kraft från elementen runtomkring oss. Såsom vattnet, jorden, elden, vinden.

Under detta pass kan du förvänta dig att bli stillad i sinnet och medveten om din kropps status. Ett sätt att bli NUAD – ett tillstånd av varande och inte görande. Resultatet blir mer fokus och närvarande i nuet inför dagens uppgifter.

Under detta pass behövs kläder efter väder, gärna fin natur att vandra i och ett öppet sinne från deltagarna.

Vandringen leds av Susanne Karlsson, Megineterapeut på Livshjulet Naturlig Hälsa


Kom igång med träning hemma

Ibland kan det vara svårt att få tid, lust o ork att komma iväg till träningen, då kan det egna vardagsrummet eller gräsmattan vara den perfekta platsen. Oavsett om du vill gå ner i vikt, leva hälsosammare eller känna dig piggare så kan ett onlineprogram vara hjälpen på vägen.

Under detta prova på pass får du testa ett lättare onlineträningspass. Du får se hur programmet kan anpassas efter individens egna mål. 

Under detta pass behövs Projektor, Träningskläder, Vattenflaska, handduk och ett glatt humör.

Passet leds av Jeanette Jivhed, Hälsoinspiratör


EFT (emotionell frihetsteknik) – prova på

EFT är en kraftfull anti-stress metod som stimulerar kroppens självläkningsförmåga. Den hjälper dig hantera smärta, värk,

sömnsvårigheter, nervositet mm. Metoden är lättbegriplig, rakt på sak och enkel att lära. Tillsammans med öron-akupunktur kan EFT användas för rökavvänjning.

Under detta Prova På pass får du en förståelse för hur tekniken fungerar och i vilka situationer den kan vara användbar. Du får prova att använda metoden ett flertal gånger så att du kan fortsätta använda på egen hand, t.ex. på arbetsplatsen när du behöver varva ner.

För detta pass behövs stolar för deltagarna.

Passet leds av Kristin Lindahl, Tai Chi Chuan & EFT


Stresshantering

Hur påverkas vi av stress utan återhämtning? Kan vi bli sjuka av det? Åldras jag i förtid? Hur påverkas hjärnan och kroppen i stort? Känslan av att kunna hantera, få tillgång till av och på knapp likt en strömbrytare! Vi är alla olika och förhåller oss på olika sätt i det som vi möter. Ett enkelt sätt att minska sjukfrånvaro, psykisk ohälsa, stressrelaterade åkommor. Ett sätt att tjäna både välmående och pengar för företag och individ.

Under detta pass får du enkla redskap; din medvetenhet, kroppskännedom, olika andningstekniker. Är det så att jag andas fel och behöver lära om och fördjupa?

För detta pass behövs ingen utrustning, du kommer som du är.

Passet leds av Ingrid Stigsdotter, Drömläge


Kostens betydelse för vårt välbefinnande - föreläsning/ workshop

Denna föreläsning bjuder på teori, men framförallt tips på hur teorin kan användas i praktiken.

  • Vilka vitaminer behöver vi för att må bra?
  • Vilken ”diet” är den bästa?
  • Vilka är de vetenskapligt bevisade kostfaktorer som påverkar vårt välmående?
  • Hur kan jag påverka mitt mående med kosten?

Deltagarna får måltidstips för frukostar, mellanmål och middagar.

För detta pass behövs: Föreläsningssal/ konferensrum med projektor/duk anpassat till antalet deltagare

Passet leds av: Louise Bergenrup, Kostrådgivare & Livsstilsinspiratör


Mindfulness


Mindfulness kan översättas till medveten närvaro. När vi känner stress och press inombords, tappar vi lätt fokus och får svårt att koncentrera oss och blir lätt impulsstyrda. Mindfulness handlar om att hitta ett förhållningssätt att leva mer medvetet i nuet.
Under detta pass får du en introduktion i vad mindfulness är och hur du kan använda det i din vardag. Vi går igenom de åtta attityderna som ingår i mindfulness och vi gör även en mindfulnessövning.

För detta pass behövs: lämplig lokal med tillgång till dator och pc-kanon 
el liknande för att via USB-port köra PowerPoint samt stolar till deltagarna.

Passet leds av: Tina Thuresson Licensierad stresscoach och Mindfulnessinstruktör